sunnuntai 2. lokakuuta 2011

Lämpöennätyksiä

Kyllä on taittu näilläkin main rikkua lämpöennätyksiä tänä viikonloppuna. Molemmat päivät ollu tosi kuumia, ihime jos ei oo naama palanu. Tänään joskus siinä 12 aikoja näytti mittari kaupungilla +29. Oli kyllä auringossa se, vaan kuitennii. Harvon vielä Lokakuussa helteistä oon naatisekkellut.

Eilen (Lauantai) oli siis se "Brocant" (edelleenkään en tiiä, että miten se kirjotettaan oikein) , eli kylätapahtuma. Oli tosiaan melkosta vilinää ja vilskettä kaduilla koko päivän. Porukkaa tungokseen saakka, kaikkia kojuja, kirppiksiä, orkesteria sun muuta. Päivä meni siellä pyöriessä ja ihmetellessä. Mittään heräteostoksia en teheny, vaikka monta kertaa jo meinasin. Aina onneksi joku järki nakutti takaraivossa, että "elä osta sitä isua antiikkitaulua, -vaasia, -maljakkoo, kun et saa mahutettua sitä matkalaukkuun kuitenkaan kun kotia pallaat". :D Kun olin lähtöä tekemässä, niin pisti silimään eräs tosi hieno tarjotin. Jottain antiikkiromua sekin. Hieno kuin mikä, ja vieläpä semmonen jonka saan mahtumaan matkalaukkuun. Menin sitten ostamaan sitä, mutta hinta oliki 60e, joten en kuitenkaan niin palijoo raaskinu siitä maksaa. Joten tarjotin jäi sinne.
Rentopäivä, sekä oli kiva nähdä paikallista porukkaa.Illalla kyllä olin aivan rättiväsyny, vaikka kuinka rentua olikin.

Tännehän on tosiaan mulle tullut uusi "seinänaapuri". Eli tuohon viereiseen huoneeseen tuli Keskiviikkona Suomalainen "tyttönen" asumaan talveksi. Tai no tyttönen on ehkä väärä sana. Ikää kuitenkin jo 30v. Joka tapauksessa, hän tuli tekemään tänne jottain harjottelua, nuita "Eu juttuja", mitälie. Tosi mukava tyyppi on. Hänen kansa sitten aateltiin tänä aamuna, että tehhään pienet lenkit lähiympäristöön ja etitään joku hyvä kahavikuppila. Laajennettiin lääniä, sillä reissussa oltiinkin 7h. Koko päivä. Kierrettiin kaupunkia syrjempää ja lähempää. Kahvilakin löydettiin. Välillä piti hakia laastaria kaupasta, että pysty paikkaamaan rakkoja jaloista. Ja taas matka jatku. Käytiin katsomassa mm."Eu alueella", eli parlamenttitalon luona, sitten kaupungin keskusaukiolla. Siellä on hienoja, keskiajalta peräsin olevia rakennuksia. Kommeita kun mitkä. Yksi Brysselin tunnetuimmista nähtävyyksistä on "Manneken pis", eli patsas, joka esittää pissaavaa poikaa. Minähän se ajattelin, että se on joku tosi iso patsas. Kuinka se nyt muuten vois olla ees mikkään nähtävyys? Noh, meni minun veikkaus metsään. Patsas aivan mitättömän pieni, ehkä joku 50cm korkia. Joten tuumaanpa vaan, että jotenkin ei nyt patsaan idea auennut minulle .:D

Nähtävää on, mutta pääasiassa ne on nuita vanhoja rakennuksia, joita on säästyny keskiajalta. Ne on kyllä kiinnostavia, mutta se jää vaan päältä katseluksi, kun ei sisälle pääse juuri mihinkään. Luonnontieteellistämuseota on paljo kehuttu, mutta se oli valitettavasti kiinni tännään. Kyllä harmitti, mutta sinne siis joku toinen kerta dinosauruksia katteleen. Niitä sieltä kuulemma löytyy. Tai no osia niistä, jos tarkkoja ollaan.
Yks huomio jonka oon teheny jo aikoja sitten, niin täällä on oikiasti kamala ilma. Siis että kun on kaupungissa tuolla keskustassa, niin kyllä haisoo. Ja ne, ketkä tietää "Oulunhajun", niin se ei oo ees paha tuon rinnalla. Heh. Ehkä tuota ilmaa selittää myös se, että täällä on se oma systeeminsä nuitten roskien kansa, elikkä se oli se "roskat ulos ja kadulle" systeemi. Onneksi näillä kotikulmilla ihan hyvät on ilimat.

Täällä muuten laulelee Talitiaiset puissa. =) Ihimettelin eilen, että miten mulle tuli niin kotoinen- ja keväinenolo kun tuolla kaduilla kävelin. Mietin hetken, niin sitten hokasin, että nuista tinteistähän se johtuu. :D Ne siellä sirkuttaa.
Mutta tämmöistä päivitystä tällä kertaa. Nyt parannellaan vaan rakkojalakoja, ja uutta viikkua ootellaan ja alotellaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti